Jestem Scrum Masterem, co mam robić?

Jestem Scrum Masterem, co mam robić?

Śmieją się developerzy ze ScrumMasterów, że ci nic nie robią. Niby żartem, niby po przyjacielsku, ale boli. Gdy ScrumMaster zostaje ScrumMaster jedne z pierwszych pytań, które sobie zadaje to:

  • No i co ja mam teraz robić?
  • A co jeśli zapomnę jak się programuje?
  • A co jeśli znudzi mi się scrumasterowanie?

Jedna z dróg, którą może wybrać SM na wdrożenie Scruma wiedzie przez cztery następujące etapy:

  1. Framework by Guide
  2. Jakość techniczna
  3. Wartości i wyjście poza zespół
  4. Nieustanny tuning DoD

W tym modelu, SM może zająć się doprowadzeniem do zaistnienia następujących rzeczy:

  1. Framework by Guide
    • Zaimplementowanie w pracy zespołu ról: SM, PO z biznesu, SM, DevTeam
    • Zaimplementowanie w pracy zespołu: sprintów stałej długości, DoD, Planningu, Review, Daily, Retro, regularnego refinementu PBL, Product Backloga, Spring Backloga
    • Biznesowe cele sprintów
    • Zaimplementowanie w pracy zespołu: biznesowego inkrementu produktu na koniec sprintu, współpracy między zespołem a PO, która nie wymaga sztywnego DoR
    • samoorganizacja Zespołu deweloperskiego
    • Doprowadzenie do tego, aby testerzy byli pełnoprawnymi członkami Zespołu scrumowego, a nie podzespołem w zespole
  2. Jakość techniczna
    • Wdrożenie 1-3 metryk kodu oraz systematyczna praca nad ich poprawianiem; propozycja na początek CC oraz LOC na poziomie metod i klas
    • Zmierzenie długu technicznego, przygotowanie planu jego spłaty i wynegocjowanie tego z PO
    • Wdrożenie Continuous Integration -> Continuous Deployment -> Continuous Delivery
    • Wprowadzenie regularnego Code Review w zespole wraz z narzędziem, który je wspiera
    • Wdrożenie Test/Behaviour Driven Development
    • Wdrożenie automatycznych testów funkcjonalnych wraz z narzędziem, które je wspiera; nauczenie PO i/lub interesariuszy formułowania wymagań w formie scenariuszy
    • Wdrożenie Domain-Driven Design, nawiązanie współpracy z ekspertami domenowymi, facylitacja warsztatów Event Storming
    • Regularne Architectural Kata
    • Regularne Refactoring Kata
  3. Wartości i wyjście poza zespół
    • Doprowadzenie do sytuacji, w której prace zespołu są niezależne od innych jednostek organizacji
    • Pomoc managerowi zespołu w na nowo zdefiniowaniu swojej roli w stosunku do zespołu scrumowego
    • Doprowadzenie do określenia zasad współpracy pomiędzy jego/jej zespołem a innymi zespołami i/lub jednostkami organizacyjnymi
    • Stymulowanie wewnętrznych inicjatyw typu „craftsmanship”: wewnętrzne konferencje, warsztaty, szkolenia, mini-społeczności skupione w okół danych technologii albo ról (np. gildie)
    • Eksponowanie osiągnięć zespołu na zewnątrz organizacji: konferencje branżowe, artykuły w prasie i na portalach branżowych
    • Wdrażanie i promowanie empirycznego podejścia do pracy tj. wprowadzanie przejrzystych metryk przy jednoczesnym uczeniu organizacji jak z nich sensownie korzystać
  4. Nieustanny tuning DoD
    • Doprowadzenie do sytuacji, w której „Done” oznacza „dostępne dla klientów”
    • Praca na skróceniem time to markiet, time to feedback
    • Dążenie do sytuacji, w której ani zespół ani organizacja nie potrzebują Scrum Mastera, gdyż jego obowiązki zostały osmotycznie przejęte przez członków zespołu i innych pracowników organizacji, którzy bezpośrednio dostarczają wartość dla jej klientów